Reflektioner från en tågresa med Helga

Fredagen den 4:e december var första gången jag upplevde scenariot ”nedriven kontaktledning” under SJ:s, Trafikverkets och alla dess underleverantörers regi. Nedan följer mina tankar och reflektioner under de timmar som min nyfunna hobby (prepping!) sätts på prov för första gången. Enjoy…

By Fotograf: Markus Tellerup (Bilden är återgiven med tillstånd från Järnväg.net) [CC BY-SA 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons
Tåget gick enligt tidtabell klockan 15:24, dock dröjer det bara dryga 30-40 minuter innan olyckan inträffar. Med en rejäl smäll så slits strömavtagaren av det främre tågsettet och slungas under vagnen och drar med sig kontaktledningen i samma veva. Hela tåget bromsar kraftigt och skrikande plågsamma metall-mot-metall-ljud gör sig hörda. Tåget stannar upp och det blir ovanligt tyst för att vara ett tåg, varken motorljud eller ventilation hörs – vi går på nödström (batteridrift)!

Det dröjer knappt tio sekunder innan föraren informerar via högtalarsystemet att vi har dragit ned en kontaktledning. Jag inser såklart allvaret i detta och tänker först att det kan ta en stund, dvs minst en timme innan vi kommer iväg, trots alla skräckhistorier… Men för att vara på den säkra sidan så känner jag att det är en god idé att gå på muggen medans det går. Detta visade sig senare vara en mycket bra idé!

En strömavtagare (via Wikimedia Commons)

När tåget går på batteridrift så fungerar varken ventilation, värme eller toaletter. Det är i detta läge ca 7-8 plusgrader utomhus, gynnsamt. Utan fungerande ventilation så blir det snabbt kvavt värmen stiger trots kallare utomhus. Detta var en ”dubbeldäckare” som tillhör de ”moderna” tågen som är slutna, dvs det går ej att öppna fönstren.

Av en slump så satt jag allra längst fram i tåget och sitter så pass till att jag genom väggen hör vad som sägs i förarhytten. Detta kommer visa sig vara mycket intressant under kvällens äventyr!

Jag hör att föraren har problem att komma fram till trafikledningen (telefonkö…), detta är ett återkommande tema under hela kvällen. Konstigt tänker jag, under pågående storm så borde det finnas extra mycket personal på plats för att stötta upp ev. olyckor kan jag tycka?

För att underhålla mig själv så börjar jag redan här fundera över kring hur batteridriften fungerar och hur länge det kan tänkas räcka? Undra om de kör blyackar eller någon annan variant? Noteringar:

  • Belysningen (till största del halogenspottar) går på full effekt
  • Automatiska skjutdörrar går på rörelseautomatik
  • WiFi är påslaget på hela tåget
  • Högtalarsystemet fungerar
  • Ventilation är avstängd
  • Toaletterna gick att spola i 2-3 gånger = pumparna saknar ström

Jag gör en mental notering att det kommer räcka uppåt en timme, detta visade sig stämma ganska bra. Efter att ha fått höra att tåget saknar ström och att vi väntar på att bantekniker ska komma ut och titta. Strax efter en timme så meddelar föraren att batterierna snart tar slut och att högtalarsystemet ej kommer fungera då och att personalen kommer runt på tåget och informera muntligt istället. Föraren informerar även om att vi inte får lämna tåget trots att det går att nödöppna dörrarna, det är förenat med livsfara då tåget kan vara strömförande. Tio minuter efter detta så blir det lite mörkare för att sedan slockna helt.

2790433872_bd130f4830

Det har nu gått ca 1,5h sedan tåget stannade. Den lilla informationen som vi fått hittills blir skralare och skralare. Hör genom väggen att föraren ringer ledningen mestadels utan framgång. Till slut får han veta att någon ska komma ut om ca 30 minuter. Det visade sig dröja ytterligare 10-20 minuter. Här nånstans hittar biljettkontrollanten vad jag valt att kalla för ”nödväskan”. Där finns hela fyra stycken ljusstavar (brytbara, engångs kemisk belysning). Jag hör biljettkontrollanten säga till föraren: ”oj, det fanns bara fyra ljusstavar, vad konstigt!” – Något oroväckande… Dessa bryts och läggs ut på olika ställen i vagnen, detta hjälper väldigt lite då det är så pass få till antalet. Det är alltså helt mörkt i tåget vid det här laget. Jag är nöjd över att jag hade med mig två ficklampor i detta läge!

Till slut dyker bantekniker (incidentsamordnare) upp och börjar syna tåg och bana, flera turer till föraren och sedan ut och reka igen. Detta pågår i ca 1-2 timmar utan ny info till passagerarna.

Här är det några som lackar på tåget som varit med om liknande förut och tar sig fram till föraren för att diskutera ev. flyktväg. Efter en del resonerande så bestämmer sig dessa individer för att fly tåget. De har bokat en taxi som väntar på dem på andra sidan åkern. Nödöppning av en dörr sker, jag hjälper till med belysning (såklart!), personerna hoppar så långt ut de kan (på förarens uppmaning) för att undvika att röra i tågets yttre delar och tar sig över åkern mot taxin som sedan åker iväg. Föraren kommer ut och stänger dörren medans biljettkontrollanten är mycket upprörd och har svårt att styra känslorna.

darkness-605975_640

Sedan får vi höra är att de ska försöka ordna fram bussar för att vi ska kunna evakueras. Detta visade sig vara svårt att ordna. Efter en bra stund hör jag föraren utbrista att det först är slut på bussar (???) men att det sedan visade sig att bussbolaget vägrar köra för att det är storm… Samtidigt ser jag på andra sidan åkern att SL-bussar rullar förbi lite nu och då i ordinarie trafik…

Vatten delas ut till passagerarna men den framstår som en klen tröst med tanke på att toaletterna vid det här laget är överfulla och folk har även valt att pissa i handfaten vilket inte gör saken bättre… Jag antar att jag var försynt då jag efter det sista besöket valt att varken dricka eller äta.

Ytterligare en timme går utan någon ny info. Hjälp är på väg men inga officiella nyheter. Hör att föraren nämner via telefonen att banteknikerna har problem att hitta jordpunkten ö.h.t Det har nu gått 4 timmar utan att situationen är löst. Tåget behöver jordas för att säkerställa att det inte är strömförande och först då kan tåget evakueras med säkerhet. I det här läget har vi inget att evakuera till så det är två problem att lösa.

Noterar att banarbetarna rör sig utanför tåget men inget händer. Försöker se vad de har för pannlampor men svårt att urskilja i mörkret.

Här väljer ytterligare några att fly tåget till en taxi, det går bra för dem med. Bara tanken på att det kallas för att man ”flyr” tåget… Får mig att reflektera över flyktingar som flyr, liksom samma ord men väldigt olika!

Grounding circle logo v1

Det går ännu en halvtimme och sedan får vi höra att teknikerna lyckats jorda tåget och nu är ett ett tåg på väg från Bålsta för att plocka upp oss via evakuering och som sedan ska ta oss till Västerås. Det visade sig dock dröja ytterligare en 30-40 minuter innan tåget kom fram, samt ytterligare 30-40 minuter innan vi börjar evakuera tåget vilket tar lång tid med få dörrar och endast en stege ut från vår vagn och ingen stege upp i nya vagnen så vi är några som får hjälpas åt och dra upp folk i det nya tåget. Det fanns både barn och äldre och minst en barnvagn med. Spännande!

Hittar till min nya plats efter ett välbehövligt toalettbesök och kollar klockan som nu slagit 21 och vi börjar rulla mot Västerås. Resten av resen går bra förutom det faktum att jag skulle till Örebro så fick fixa skjuts sista biten. SJ ska dock ersätta vilket är bra men blir ändå till en klen tröst efter att ha suttit fast på ett tåg i ca 5 timmar 20 minuter från Stockholm city… Så nära men ändå så långt bort?

Sammanfattande tankar/reflektioner:
Det är ingen nyhet att beredskapen är dålig hos både Trafikverket och hos SJ gällandes allehanda störningar oavsett förvarning eller ej. Det är heller ingen hemlighet att underhållet är eftersatt av Trafikverket och dess leksaksbilar till entreprenad som svedala har blivit…

Det som däremot överraskade mig var att det är så dålig beredskap t o m inom SJ! Jag kunde inte föreställa mig att det skulle ta 5-6 timmar att jorda och utrymma ett tåg knappt 20m bil från centrala Stockholm… Jag kunde inte föreställa mig att efter att detta hänt flertalet gånger genom åren så fanns det endast 4 ljusstavar och endast vatten, mörker, dålig luft, bristande information och trasiga toalett att tillgå!

Jag är glad att jag var förberedd och hade med mig plagg, mat och vatten och ficklampor då det underlättade massor. Prepping i praktiken!

Frågade föraren om det fanns annan beredskap om det vore -20c ute och han skakade på huvudet… 5-6 timmar i ett iskallt tåg blir snabbt en dödsfälla bland dåligt klädda stockholmare som veckopendlar…

Måste också passa på att ge föraren en eloge för att han kämpade med strulande ledning och vad som tycks vara en mycket svårarbetad beslutskedja med mycket långa svarstider som drabbar alla i hela ledet men främst passagerarna!

Tips till SJ kring förbättringar

  • Byt ut all kupébelysning till LED – då räcker batterierna längre
  • Stäng av WiFi och automatiska dörrar direkt vid övergång till nödström
  • Halvera belysningen – räcker ännu längre!
  • Stäng hellre av belysningen om det innebär att högtalarsystemet kan fungera längre stund – bättre med info än belysning
  • Se till att ha rejält med ljusstavar.
  • Hitta ett system kring toaletterna
  • Skicka SMS till alla som kör SMS-biljett på tåget med information fortlöpande – det når dom flesta och bra kanal för info!

/Prepper Söderort

5 comments on “Reflektioner från en tågresa med Helga

  1. Jag har pendlat med SJ till Stockholm från en närliggande stad i snart sex år och har upplevt det mesta. Nedrivna kontaktledningar, löv på rälsen, växelfel, nära urspårningar där personalen skrikit i interntelefonen till föraren att det var det värsta det varit med om. Jag har sett upprörda känslor och nära slagsmål i bistron när de sista mackorna ska säljas på stillastående tåg och varit med om att evakuera framförvarande tåg efter brand.

    Det har lärt mig att alltid ha tillgång till en omfattande EDC (kompletteras löpande) för att kunna hantera ett dygn på egen hand och även hjälpa någon av mina medpassagerare, företrädesvis barn. Vid dåligt väder förstärker jag med kängor och Jervenduken så att jag kan utrymma och i värsta fall övernatta en natt i skogen eller på ett avkylt tåg.

    Jag rekommenderar alla att göra detsamma.

  2. Tack för ett riktigt bra blogginlägg om upplevelsen under stormen Helga. Inlägget har tagits upp i vår ledning, dina åsikter i ditt inlägg är väldigt värdefulla för hos och vi har tagit med oss det i vår utvärdering av händelsen.

    Tack igen!

    Vi önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År.

    Med vänliga hälsningar
    SJ AB
    Andreas

Kommentera