Efterspel – Tågresan med Helga

Mitt inlägg om tågresan med Helga nådde en bred publik vilket är glädjande! Nedan följer lite tankar och händelser sedan jag bloggade om detta!

Till att börja med så var det oerhört spännande att se sådan fantastisk spridning och jag har många att tacka för detta, alla under #prepperSE och ett särskilt tack till En Svensk Prepper , Podd72 och Cornubot! Cornubot skrev även ett eget inlägg om händelsen.

SJK_Logga

En intressant tråd uppstod på forumet ”Postvagnen” som är ett forum för föreningen Svenska Järnvägsklubben där mitt inlägg kommenterades friskt av lokförare och övriga intressenter. Några axplock:

Fy f-n. Nästan så jag drar mig för långresan om en vecka. Vad bör man ha med sig? Extra batteri till telefon, ficklampa, kniv, tejp, nåt som värmer, flaska att pinka i? Fler förslag? – Anders

 

Lite felaktigheter förekommer men små och kan bero på missuppfattning. Det är inte tågot som skall jordas utan resterna av kontaktledningen. Ett tåg som står på rälsen torde ha väldigt svårt att bli strömförande. Sen begriper jag fortfarande inte varför man inte kan skickas ut ett diesellok för att dra iväg med tåget. Det finns ca 200 diesellok utspridda över landet så något borde finnas tillgängligt. – Anders H

 

Det framkommer senare att det inte gick att använda det loket då nedriven ledning var i vägen mellan diesellok och tåget jag satt på.

På SJs tågvärdsutbildning fick vi på varje fordonsutbildning lära oss checklistan för vad som görs när tåget blir strömlöst och går på reservbatteri. Det absolut första är att slå ifrån wifi och eluttag samt sänka ner belysningen. Verkar inte ha gjorts här. – Heisenberg

 

Mycket intressant! Ett avsteg från detta måste ha skett (miss pga stress?) vid detta haveri. Jag kommer ha med mig detta och påminna personalen nästa gång det händer. Känns konstigt att skriva ”nästa gång” och inte ”om” men det känns inte trovärdigt att hävda att detta var en engångshändelse utan det lär hända igen och ju fler som vet detta, ju fler kan få en något behagligare ”kris på tåg”-upplevelse.


 

logo_msb_200

Jag glömde nämna att jag hade ett givande samtal med en person på tåget i fråga som visade sig jobba hos MSB med just Trafikverket som kund på området krishantering. Personen i fråga hade en hel del feedback att ta med Trafikverket. Har tyvärr inget sätt att komma i kontakt med personen i fråga men upplevde honom som kompetent och ärlig så hoppas på förbättring framöver när det gäller kommunikationen och krishanteringen mellan tågbolagen och Trafikverket och dess leverantörer.

logo-big

SJ har hört av sig via kommentarsfunktionen på bloggen, finns att se på huvudinlägget , citerar det även här:

Tack för ett riktigt bra blogginlägg om upplevelsen under stormen Helga. Inlägget har tagits upp i vår ledning, dina åsikter i ditt inlägg är väldigt värdefulla för hos och vi har tagit med oss det i vår utvärdering av händelsen.

 

Tack igen!

 

Vi önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År.

 

Med vänliga hälsningar
SJ AB
Andreas

 

Detta låter mycket lovande och känns spontant som något väldigt positivt! Jag hoppas verkligen att detta stämmer och att detta kommer leda till förändring på riktigt och att det inte bara är för den goda PR:ens skull!

SJ har också varit duktiga på att svara på twitter på mina frågor och har fått reda på att det ska finnas värmefiltar på tågen, dock inga antal men alltid något…

Jag har även erhållit kompensation från SJ vilket har varit långt över snittet. Alltid något! Fick tillbaka pengarna för resan samt en kompensation i resecheckar med samma bolag (kan tyckas ironiskt…) på resans värde gånger tio. Gissar på att alla fick samma kompensation då SJ inte vet vem det är som är bakom denna blogg så inga mutor här inte! 🙂

Ska för övrigt åka samma sträcka idag, återstår att se om det blir en ny 5-timmars stopp eller om jag kommer fram i tid… 🙂

/Prepper Söderort

Kommentera